Potrzebujesz Falownik? Zadzwoń. Pomożemy w jego doborze. Tel: 665 470 995
Dodaj swojš firmę do katalogu falowniki24.info.pl

Wydarzenia

 
 
Polecaj portal o przemiennikach częstotliwości - Falowniki24 znajomym
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-130.html
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-115.html
www.sklepfalowniki.pl

Zobacz:

Filmiki o falownikach LG/LS, LENZE, EURA i innych na portalu YouTUBE

Budowa i działanie silnika elektrycznego

2015.10.01
Budowa i działanie silnika elektrycznego

Silnik elektryczny jest maszyną elektryczną, czyli urządzeniem przetwarzającym, na zasadzie indukcji elektromagnetycznej energię z udziałem ruchu mechanicznego.  W przypadku silnika przetworzeniu ulega energia elektryczna z sieci, którą zasilamy silnik. Zostaje ona zamieniona na ruch mechaniczny wirnika.

 

Budowa silnika elektrycznego

 

Podstawowymi częściami silniką są stojan (nieruchoma część silnika) i wirnik (obracająca się część silnika.)  Przedstawione na rysunku poniżej:

Budowa silnika elektrycznego

 

Strojan - nieruchoma część silnika elektrycznego

 

Stojan jest nieruchomą cześcią silnika i składa się z rdzenia oraz kadłuba. Rdzeń stojana wykonany jest w postaci pakietów ze sprasowanych odizolowanych od siebie nakrzemnionych blach o grubości najczęściej ok. 0,5mm podzielone na sekcje. Te sekcje odizolowane od siebie stanowią trzy uzwojenia fazowe stojana. W pakiecie sprasowanych blach umieszczane są małe otwory czyli złobki, w których układane są uzwojenia. Sprasowany pakiet blach osadzany jest w kadłubie silnika, który jest nie jest czynną częścią silnika, lecz tylko konstrukcyjną. Najczęściej używanymi do produkcji silników są kałduby żeliwne( wykonywane za pomocą odlewów) lub stalowe (za pomocą spawania). Liczba par biegunów (lub biegunów) określa prędkość wirowania pola magnetycznego.

 

Wirnik - wirująca część silnika

 

Wirnik składa się podobnie jak stojan z podobnego rdzenia ze złobkami, którym znajdują się uzwojenia i umieszczony jest na obracającym się wale. Wirnik, podobnie jak stojan, ma rdzeń wykonany jest zwykle z cienkich blach ferromagnetycznych oraz podobne do stojana uzwojenie. Jedne końce uzwojenia wirnika są połączone w wspólny punkt, a drugie końce tego uzwojenia dołączone są do pierścieni ślizgowych odizolowanych od wirnika ale osadzonych na jego wale.

 

Podział silników ze względu na budowę wirnika - silniki pierścieniowe i klatkowe

 

Ze względu na dwa rodzaje wirników rozróżniamy dwa typy silników - silnik pierścieniowy i silnik klatkowy. W wirniku klatkowym uzwojenie jest wykonane w postaci prętów wypełniających całe żłobki zwartych na wyjściu z pakietów blach przez pierścienie zwierające. Silnik klatkowy jest częściej używany niż silnik pierścieniowy. W silniku pierścieniowym uzwojenie wirnika wykonane jest podobnie do uzwojenia stojana. Jest ono na stałe połączone z pierścieniami ślizgowymi (stąd nazwa “silnik pierścieniowy). Za pośrednictwem przylegających do pierścieni szczotek, uzwojenia wirnika połączone są z dodatkowymi elementami, zwiększającymi rezystancje każdej fazy. Obydwa silniki pracują na tej samej zasadzie. Na zdjęciu poniżej przedstawiony został prosty model silnika pokazujący umieszczenie wirnika w stojanie:

 

 

Umieszczenie wirnika w strojanie silnika

Działanie silnika elektrycznego

 

Silnik elektryczny jest maszyną elektryczną, czyli urządzeniem przetwarzającym, na zasadzie indukcji elektromagnetycznej energię z udziałem ruchu mechanicznego.  W przypadku silnika przetworzeniu ulega energia elektryczna z sieci, którą zasilamy silnik. Zostaje ona zamieniona na ruch mechaniczny wirnika. Najpierw ta energia doprowadzona zostaje przewodem elektrycznym do skrzynki przyłączeniowej od której doprowadzana jest do stojana. Prąd przemienny w uzwojeniu stojana wytwarza wypadkowe pole magnetyczne, które jest polem wirującym wzdłuż obwodu maszyny czyli wokół wirnika. Pole to w wyniku indukcji elektromagnetycznej powoduje powstanie siły elektromotorycznej w uzwojeniu wirnika. Pod wpływem tej właśnie siły w wirniku zaczynają płynąć prądy, które powodują wytworzenie pola magnetycznego wirnika. Magnetyczne wriujace pola wirnika i stojana oddziałowują na siebie wytwarzając moment elektromagnetyczny co prowadzi do powstania momentu obrotowego odpowiedzialnego za ruch wirnika.

 

Silniki synchroniczne i asynchroniczne

 

Silniki trójfazowe prądu przemiennego można podzielić na dwie główne grupy: silniki asynchroniczne i silniki synchroniczne. W obu typach silników zasada pracy stojana jest taka sama, ale wykonanie wirnika i jego ruch w stosunku do pola magnetycznego jest różny. W silniku synchronicznym prędkość wirowania wirnika i pola magnetycznego są takie same, a w silniku asynchronicznym prędkości te są różne.

 

 

Silniki elektryczne - zobacz ceny

 

Wydarzenia

 
 
Polecaj portal o przemiennikach częstotliwości - Falowniki24 znajomym
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-130.html
www.sklepfalowniki.pl
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-115.html

Zobacz:

Filmiki o falownikach LG/LS, LENZE, EURA i innych na portalu YouTUBE
P.H.U. ZAWEX

Polecamy

sklepfalowniki.pl/promocjafalownikow,3.html
falowniki24.info.pl/artykuly/art-228.html
www.falowniki24.info.pl/szukaj-firmy
www.zawex.pl/?p=p_9&sName=falowniki-lg
Jakich informacji będziesz szukał na falowniki24.info.pl?



Zobacz wyniki

Polecane strony:

Zadzwoń do nas!
17 855 51 28
Chcesz być
na bieżąco?
ABB    ACTIMAX    APATOR CONTROL    BERGES    CONTRPL TECHNIQUES    DANFOS    DELTA ELECTRONICS    ENEL    EURA Drives    FUJI    GE    HITACHI    HYUNDAY    INNE    INVERTEK DRIVES    KEB    LENZE    LOVATO    LUST    MITSUBISHI    MOELLER    NAIS    NORD    OMRON    pDRIVE    POWTRAN    SANTERNO    SCHNEIDER    SEW    TECO    TOSHIBA    TOYO DENKI    TWERD    VACON    YASKAWA    ZIEHL-ABEGG    LG/LS Industrial Systems    SIMENS   
©2012 P.H.U. ZAWEX, Krasne 830A, 36-007 KRASNE