Potrzebujesz Falownik? Zadzwoń. Pomożemy w jego doborze. Tel: 665 470 995
Dodaj swojš firmę do katalogu falowniki24.info.pl

Wydarzenia

 
 
Polecaj portal o przemiennikach częstotliwości - Falowniki24 znajomym
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-115.html
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-130.html
www.sklepfalowniki.pl

Zobacz:

Filmiki o falownikach LG/LS, LENZE, EURA i innych na portalu YouTUBE

Przemienniki częstotliwości od strony praktycznej

Modyfikacje pod falownik -silnika pierścieniowego , silnika Schragego i silnika dwuwirnikowego.

2013.11.25
Modyfikacje pod falownik -silnika pierścieniowego , silnika Schragego i silnika dwuwirnikowego.

Za siódmą górą..., nie, inaczej:

 

Silnik pierścieniowy

Dawno, dawno temu, gdzieś w 1994 może roku, poproszono mnie o naprawę maszyny z silnikiem pierścieniowym i opornicą regulacyjną. Problem sprawiały przepalone opory oraz wypalone i nie kontaktujące styki. Kolejne naprawy polegały na przekładaniu i kompletowaniu sprawnych rezystorów i styków tak, aby uzyskać jak największą liczbę działających trójfazowych kompletów. Wreszcie, gdy z dziesięciu biegów pozostała tylko "czwórka" i "ósemka", operator zaczął marudzić. Zapadła dość śmiała na tamte lata decyzja o zastosowaniu regulacji za pomocą falownika. Zakupiony w Łodzi Hitachi doskonale się zaaklimatyzował w maszynie, z tórej metryczki wynikało, że właśnie kończy 50 lat. Modyfikacja silnika polegała na zwarciu trzech szczotek na zaciskach. Ich stan wskazywał na to, że bez wymiany popracują jeszcze jakieś 30 lat. Można było zlutować (albo nagwintować i skręcić) pierścienie, wyrzucając szczotkotrzymacze, ale byłaby to operacja nieodwracalna, a wówczas nie chciałem palić za sobą mostów. Maszyna ma dwa obwody elektryczne: napęd i oświetlenie, i w ciągu kolejnych 15 lat eksploatacji i trzech przenosin miała jedną awarię elektryczną: spaliła się świetlówka.

 

Zdjęcie silnika pierścieniowego (z lekka tylko otarty z kurzu)



Sinik Schragego

Zasada działania sinika Schragego jest dla mnie jasna, dopóki patrzę na rysunek poglądowy obrazujący jego działanie. Gdy patrzę na sam silnik, potrafię sobie przypomnieć tylko to, że ma on uzwojenie stojana i dwa uzwojenia wirnika, z których jedno łączy się ze światem zewnętrznym poprzez pierścienie kolektorowe, a drugie - przez komutator. Szczotki tych pierścieni są podłączone pod trzy fazy, a cała reszta drutów służy do regulacji szybkości. Słyszałem o przypadku, że taki silnik w którąś sobotę się zapalił na skutek iskrzenia szczotek. Dokładniej zapaliły się zgromadzone w środku pyły i śmieci. Został zgaszony wodą z sikawki Karchera, wysuszony przez weekend za pomocą odkurzacza, a od poniedziałku zaczął pracę . Czasem jednak nawet najlepszy fachowiec nie jest w stanie naprawić takiego skomplikowanego silnika. Uzgodniliśmy, że stojan zostanie przerobiony na zwartą "klatkę" i w ten sposób silnik będzie mógł działać jak zwykły silnik asynchroniczny, wywrócony na lewą stronę jak rękawiczka, bo zasilany jest wirnik. Do regulacji prędkości zastosowano falownik firmy Twerd o mocy kilkunastu kilowatów. Maszyna po modyfikacji ruszała płynniej, możliwa byłaby nawet rezygnacja z silnika manewrowego i użycie funkcji JOG falownika. Jednak aby uniknąć niekontrolowanego wzrostu prędkości maszyny przy otwartych osłonach w razie awarii układu sterowania falownikiem, zdecydowałem się pozostawić oryginalny silnik manewrowy oraz obwody nim sterujące. Między innymi z tego powodu nie został użyty nowy silnik indukcyjny, a zaadaptowano oryginalny ogromny silnik Schragego zintegrowany z silnikiem manewrowym i jego sprzęgłem.

 

Zdjęcie silnika Schragego - kombinacja 4 silników - główny,  z lewej manewrowy, maleńki obracający szczotki na górze po prawej oraz chłodzący - prawie niewidoczny z drugiej strony, pod obudową wentylatora (zabrudzony jw.)


Silnik dwuwirnikowy (double rotor AMK-system)

Silnik określany jako dwuwirnikowy spotkałem w pewnej niemieckiej maszynie. Wyobraźcie sobie zwykły silnik indukcyjny, w którym skrócono wirnik - zajmuje on jakieś 2/3 przestrzeni wewnątrz stojana. W wolnym miejscu na osi wirnika zamontowany jest drugi, podobny wirnik, lecz krótszy i z wydrążonym wałem, a wał główny i wał dodatkowego wirnika są ułożyskowane względem siebie oraz w korpusie silnika. Wał wydrążony jest wyprowadzony tylko z jednej strony, a wał główny - z obu końców. Główny wał napędza maszynę, a dodatkowy wydrążonym wałkiem porusza przewietrznik silnika. Jest to opatentowany przez Niemców AMK-system. Po co dwa wirniki? Silnik ma jeszcze tachoprądnicę, bo sterowanie prędkością obrotową odbywa się przez zmianę kąta fazowego na zasilaniu - po prostu trójfazowy ściemniacz! Silnik bez tacho byłby bardzo "miękki", dopiero sprzężenie zwrotne zapewnia znośną stabilność obrotów. Nie dotyczy to jednak wiatraczka - częstotliwość zasilania wynosi przecież 50Hz niezależnie od kąta otwarcia triaków. A więc wiatraczek ma zawsze maksymalne obroty, niezależnie od aktualnej prędkości maszyny. Jak też oni wpadli na ten pomysł ? Elektronika pewnego dnia z wielkim hukiem odmówiła posłuszeństwa i zakupiliśmy LG IG5A. Parametry silnika nieco odbiegały od typowych (np. napięcie zasilania 340V, zapewne ze względu na niecałkowite wysterowanie triaków), więc niektóre parametry wymagały modyfikacji. Po modernizacji silnik pracuje stabilnie i nawet mniej się grzeje, pomimo obaw o gorsze chłodzenie wyrażonych przez producenta, który z trudem odnalazł w archiwach dane tego swojego wynalazku z lat siedemdziesiątych XX wieku.

 

Silnik dwuwirnikowy - od lewej: hamulec, tachoprądnica, "silnik właściwy", przekładnia redukcyjna.

 

 

eplus


Poszukujesz dobrego  instalatora-  wortal falowniki24.info.pl  poleci odpowiedniego fachowca –zainteresowanych prosimy o kontakt T: 665 470 995



Wydarzenia

 
 
Polecaj portal o przemiennikach częstotliwości - Falowniki24 znajomym
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-115.html
www.sklepfalowniki.pl
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-130.html

Zobacz:

Filmiki o falownikach LG/LS, LENZE, EURA i innych na portalu YouTUBE
P.H.U. ZAWEX

Polecamy

sklepfalowniki.pl/falowniki-lg-m100.html
www.zawex.pl/?p=p_9&sName=falowniki-lg
sklepfalowniki.pl/falowniki-sanyu.html
www.falowniki24.info.pl/szukaj-firmy
sklepfalowniki.pl/promocjafalownikow,3.html
Jakich informacji będziesz szukał na falowniki24.info.pl?



Zobacz wyniki

Polecane strony:

Zadzwoń do nas!
17 855 51 28
Chcesz być
na bieżąco?
ABB    ACTIMAX    APATOR CONTROL    BERGES    CONTRPL TECHNIQUES    DANFOS    DELTA ELECTRONICS    ENEL    EURA Drives    FUJI    GE    HITACHI    HYUNDAY    INNE    INVERTEK DRIVES    KEB    LENZE    LOVATO    LUST    MITSUBISHI    MOELLER    NAIS    NORD    OMRON    pDRIVE    POWTRAN    SANTERNO    SCHNEIDER    SEW    TECO    TOSHIBA    TOYO DENKI    TWERD    VACON    YASKAWA    ZIEHL-ABEGG    LG/LS Industrial Systems    SIMENS   
©2012 P.H.U. ZAWEX, Krasne 830A, 36-007 KRASNE