Sprzeczałem się ostatnio ze znajomym na temat: Czym jest funkcja lotnego startu dostępna w falownikach. Znajomy twierdził że jest to ponowne uruchomienie falownika po wystąpieniu błędu, czy braku zasilania. Według mnie nie ma on racji, gdyż ta funkcja, o której wspomina jest automatycznym restartem falownika.
Czym więc jest lotny start ?
Autor:
~eplus
Data dodania:
2014-12-02 21:46:50
Lista tematów:
1
Ilosc postów:
232
Wg mnie chodzi o sytuację, gdy duży wentylator czy koło zamachowe jest napędzane silnikiem poprzez falownik. Zwykle zatrzymanie następuje swobodnym wybiegiem - tak jest najprościej zaprogramować falownik. Jeśli nastąpi wyłączenie falownika (np. przez krótkotrwały zanik zasilania lub zadziałanie jakiegoś zabezpieczenia) to silnik kręci się przez dłuższy czas. Próba ponownego uruchomienia napędu od 0Hz przy wirującym silniku skończy się błędem. Oczekiwanie na zatrzymanie jest czasami niedopuszczalne, np. gdy chodzi o wentylator wyciągu spalin na kotle. Należy wykorzystać funkcję lotnego startu w falowniku wektorowym - falownik odczyta aktualną prędkość obrotową silnika i dostosuje do niej częstotliwość tak, aby powstał moment napędowy bez przekroczenia prądu wyjściowego.
Innym rozwiązaniem tego problemu jest kilkunastosekundowe hamowanie DC lub wzbudzanie silnika, a następnie start od zera. Silnik zostanie szybko zatrzymany, a następnie bezproblemowo uruchomiony od 0Hz. Jest to gorsza od lotnego startu metoda, gdyż silnik przez chwilę będzie zatrzymany, jednak zwykle jest to lepsze, niż oczekiwanie w nieskończoność, aż silnik łaskawie się zatrzyma, nie wykonując i tak żadnej pracy, gdy jego prędkość zmaleje do dwudziestu czy kilkunastu obrotów na minutę.
Autor:
~Brese1994
Data dodania:
2014-12-03 14:59:29
Lista tematów:
14
Ilosc postów:
7
Dzięki za odpowiedź. Właśnie tak podejerzewałem, że o to właśnie chodzi z funkcją lotnego startu, jednak wolałem się upewnić