Wiem, że gdy silnik można „przepiąć” w trójkąt to można zastosować silnik zasilany z 1-fazy (wyjście 3 x 230V).
Ale o co właściwie chodzi? Wiem tylko, że chodzi o rozruch silnika i kiedyś przełączenie z gwiazdy w trójkąt było realizowane ręcznie.
Autor:
~eplus
Data dodania:
2013-05-10 20:38:33
Lista tematów:
1
Ilosc postów:
232
Jedno z drugim niewiele ma wspólnego. Może tylko wygląd tabliczki przyłączeniowej silnika i rysunki w pokrywce puszki.
Silnik do falownika jednofazowego 230V musi mieć na tabliczce oznaczenie Δ230V/Y400V. Należy go połączyć w trójkąt, bo zasilamy go obniżonym napięciem 230V. Nie stosuje się nigdy żadnego przełącznika Y/Δ, gdy silnik zasilany jest przez falownik. Połączenie w trójkąt wybiera się na stałe mostkami na tabliczce przyłączeniowej. Zaś przy bezpośrednim zasileniu z sieci 400V - obowiązkowo gwiazda, także bez żadnego przełącznika.
Silnik do rozruchu Y-Δ musi mieć na tabliczce oznaczenie Δ400V/Y690V. Wtedy w pierwszej fazie rozruchu (gwiazda) jest on zasilony nie znamionowym napięciem 690V, lecz tylko 400V, przez co rozruch jest łagodniejszy. Po osiągnięciu obrotów bliskich znamionowym można przełączyć uzwojenia w trójkąt i wtedy silnik pracuje na parametrach znamionowych, z możliwością obciążenia pełną mocą.
Zwykle silniki do 4kW mają pierwszy z ww. zakresów napięć (rozruch Y-Δ przy tak małych mocach nie jest uzasadniony), a powyżej 4kW - drugi zakres napięć (falowniki jednofazowe na takie moce nie mają racji bytu, więc pierwszy wariant i tak odpada).