W przypadku wystąpienia w falowniku, lub w maszynie którą ten falownik obsługuje problemu operator zostanie o tym poinformowany za pomocą diody "ALM" oraz odpowiedniego kodu alarmu lub usterki na wyświetlaczu falownika Yaskawa J1000. Pomiędzy alarmem, a usterką (błędem) występuje dość istotna różnica - w przypadku tego pierwszego falownik zasygnalizuje jedynie jego wystąpienie odpowiednim kodem na wyświetlaczu oraz migającą diodą "ALM", zaś w przypadku pojawienia się błędu dioda "ALM" zostanie zapalona, na wyświetlaczu pojawi się jego kod, a ponadto wyjście falownika zostanie odłączone, a silnik będzie hamowany wybiegiem.
W celu skasowania alarmu lub usterki pierwszym krokiem jest ustalenie i usunięcie przyczyny jej występowania. W tej kwestii bardzo pomocne są kody wyświetlane na wyświetlaczu LED. Po zdiagnozowaniu u rozwiązaniu przyczyny występowania błędu należy zresetować falownik poprzez naciśnięcie przycisku "RESET" znajdującego się na panelu operatorskim falownika lub przez wyłączenie i ponowne włączenie zasilania.
- Blokada podstawowa - Typ: ALARM
Do jednego z wejść cyfrowych falownika YASKAWA J1000 została przypisana programowa funkcja blokady podstawowej, co skutkuje jego wyłączeniem, przez co falownik nie przyjmuje poleceń uruchomienia.
-
- Usterka obwodu sterującego - Typ: BŁĄD
W obwodzie sterującym falownika wystąpił błąd. Dokładne oznaczenia poszczególnych typów błędów od CPF02 do CPF24 są zawarte w instrukcji falownika.
- Brak możliwości skasowania usterki - Typ: ALARM
Próba kasowania usterki została podjęta w czasie, gdy polecenie uruchomienia było aktywne, co jest przyczyną pojawienia się alarmu CrSR,
- Usterka zewnętrzna opcji - TYP: ALARM / BŁĄD
Usterka zewnętrzna wyzwolona przez sterownika nadrzędny, za pośrednictwem jednostki opcjonalnej.
- Usterka zewnętrzna - TYP: ALARM
Jednoczesne podanie sygnału polecenia startu oraz zatrzymania przez czas dłuższy niż 0,5 sekundy - skutkiem alarmu EF jest zatrzymanie pracy silnika.
-
- Usterki zewnętrzne 1 .. 5 - TYP: ALARM / BŁĄD
Usterki od EF1 do EF5 są wyzwalane przez urządzenia zewnętrzne za pośrednictwem odpowiedniego wejścia cyfrowego S1 .. S5, w przypadku nieprawidłowej konfiguracji tych wejść.
- Brak fazy na wyjściu - TYP: BŁĄD
Błąd spowodowany brakiem fazy na wyjściu falownika - może być on spowodowany odłączeniem kabla silnikowego lub uszkodzeniem uzwojenia silnika. Przyczyną tego błędu może być również za mały silnik podłączony do falownika - dzieje się tak w przypadku gdy silnik pobiera mniej niż 5% prądu falownika.
- Przetężenie - TYP: BŁĄD
Przyczyn występowania błędu "oC" jest kilka, można do nich zaliczyć między innymi: zwarcie lub doziemienie występujące po stronie falownika, zbyt duże obciążenie, ustawione za krótkie czasy przyśpieszania i hamowania, wprowadzone błędne dane silnika lub złe ustawiona zależność U/f, ponadto przyczyną występowania tego błędu może być również wyłączenie stycznika magnetycznego na wyjściu radiatora.
lub
- Przegrzanie radiatora - TYP: ALARM / BŁĄD
Błąd lub alarm "oH" / "oH1" występuje w przypadku nieprawidłowej pracy wentylatora chłodzącego falownik, zabrudzenia radiatora uniemożliwiającego mu odprowadzanie ciepła, ograniczeniu przepływu powietrza przez radiator oraz w przypadku zbyt wysokiej temperatury otoczenia przemiennika.
- Przeciążenie silnika - TYP: BŁĄD
Do przyczyn występowanie błędu "oL1" - przeciążenia silnika - zaliczamy: zbyt duże obciążenie silnika, pracę silnika z małą prędkości przy zbyt dużym obciążeniu, zbyt krótkim czasom przyśpieszania / hamowania oraz wprowadzeniu do pamięci falownik nieprawidłowej wartości znamionowego prądu silnika.
- Przeciążenie falownika - TYP: BŁĄD
Przeciążenie falownika występuje wówczas gdy, jest on zbyt mocno obciążony - falownik posiada zbyt małą moc w stosunku do silnika oraz gdy generuje za duży moment obrotowy przy niskiej prędkości.
- Przepięcie DC - TYP: ALARM / BŁĄD
Przepięcie DC - inaczej mówiąc - nadmierny wzrost napięcia na szynie DC falownika Yaskawa serii J1000 może być spowodowany zbyt krótkim czasem hamowania, wyłączoną funkcją zapobiegającą utknięciu silnika, uszkodzonemu modułowi hamowania lub zbyt wysokim napięciem wejściowym.
- Brak fazy na wejściu - TYP: BŁĄD
Przyczyny występowania tego błędu są dość oczywiste - może być to spadek napięcia wejściowego lub brak symetrii faz, brak jednej z faz, a także luźne podłączenie przewodów na wejściu falownika.
lub
- Podnapięcie DC - TYP: ALARM / BŁĄD
Błąd lub alarm "Uu" / "Uu1" generowany jest przez spadek napięcia na szynie DC poniżej poziomu wykrywania, co może być spowodowane awarią zasilania lub brakiem jednej fazy na wejściu lub za słabym źródle zasilania.
- Usterka obwodu ładowania DC - TYP: BŁĄD
Przyczyną występowania błędu "Uu3" jest przerwanie obwodu ładowania szyny DC.
