Falowniki LG/LS serii iC5, tak jak przystało na urządzenia tej klasy posiadają szereg funkcji pozwalających kompleksowo zabezpieczyć sterowane przez nie silniki. Falowniki wspomnianej serii wyposażone są w następujące funkcje zabezpieczające: zabezpieczenie termiczne, przeciążeniowe, ochrona przed utykiem oraz ochrona przed zbyt niskim czy zbyt wysokim napięciem zasilania. W dzisiejszym artykule wszystkie wymienione funkcje zabezpieczające zostaną omówione, zostanie pokazany sposób ich prawidłowej konfiguracji oraz pokażemy możliwość wykorzystania wyjścia wielofunkcyjnego i przekaźnikowego do sygnalizacji błędów i awarii.
Ochrona silnika przed przegrzaniem
Pierwszą funkcją, którą opiszę będzie elektroniczna ochrona silnika przed przegrzaniem. By móc skorzystać z tej funkcji i by działała ona prawidłowo należy najpierw w parametrze "H33" ustawić znamionowy prąd silnika zgodnie z danymi z tabliczki znamionowej, jest to niezbędny krok, by falownik mógł rozpoznać kiedy płynie przez niego prąd większy niż znamionowy prąd silnika i odpowiednio reagować. Za reakcję falownika na przepływ prądu większego niż prąd znamionowy silnika odpowiadać będą poniżej wymienione parametry:
-
Parametr "F50" - Wybór elektronicznego zabezpieczenia termicznego - włącza lub wyłącza działanie zabezpieczenia termicznego, w celu uruchomienia zabezpieczenia ustawiamy go na wartość "1",
-
Parametr "F51" - Poziom elektronicznego zabezpieczenia termicznego dla 1 minuty - parametr ten określa maksymalną procentową wartość prądu znamionowego silnika (określoną w "H33"), jaki może płynąć przez falownik w czasie nie dłuższym niż 1 minuta. Dla ustawień fabrycznych "F51" przyjmuje wartość "150%".
-
Parametr "F52" - Poziom elektronicznego zabezpieczenia termicznego dla pracy ciągłej - wartość tego parametru należy ustawić zależnie od prędkości obrotowej, z jaką będzie pracował silnik. W przypadku gdy będzie pracował on z prędkością nominalną, wartość tego parametru możemy spokojnie ustawić jako 100% prądu nominalnego silnika, zaś w przypadku gdy silnik będzie pracował na niskich częstotliwościach i nie posiadał chłodzenia obcego, wartość tego parametru należy odpowiednio zmniejszyć.
-
Parametr "F53" - Metoda chłodzenia silnika - ustawiamy odpowiednio do sposobu chłodzenia silnika - wartość "0" jeśli silnik posiada jedynie chłodzenie własne, wartość "1" jeśli silnik posiada chłodzenie obce (w tym przypadku nie ma również konieczności obniżania wartości parametru "F52" może pozostać na nastawach nominalnych, ponieważ silnik pracujący nawet z niskimi częstotliwościami i tak będzie niezależnie chłodzony przez inne urządzenie).
Ochrona silnika przed przeciążeniem
Kolejnym zagrożeniem dla silnika może być jego przeciążenie - falowniki LS iC5 posiadają również mechanizmy chroniące silnik przed tego typu zagrożeniami. Aby poprawnie skonfigurować działanie tego mechanizmu należy ustawić poniższe parametry:
-
Parametr "F54" - Poziom alarmu przeciążenia - określa wartość prądu, po przekroczeniu którego, sygnał alarmu zostanie podany na wyjście przekaźnikowe lub wielofunkcyjne. Podobnie jak "F51" i "F52" parametr ten jest procentową wartością prądu znamionowego silnika ustawionego w "H33". Dla nastaw fabrycznych przyjmuje wartość "150%".
-
Parametr "F56" - Wybór wyłączenia od przeciążenia - pozwala określić czy falownik może zatrzymać silnik w przypadku wykrycia, że jest on przeciążony, ustawienie wartości tego parametru na "1", aktywuje taką możliwość, poziom prądu przy przepływie którego falownik wyłączy silnik jest określany w kolejnym parametrze "F57",
-
Parametr "F57" - Poziom wyłączenia od przeciążenia - analogicznie do nastaw wcześniejszych parametrów, określa on procentową wartość prądu nominalnego silnika, przy której silnik zostanie wyłączony przez zabezpieczenie przeciążeniowe.
Ochrona silnika przed utykiem
Falowniki LG/LS serii iC5 ponad ochroną silnika przed przegrzaniem i przeciążeniem zapobiegają również jego utykowi. Za ustawienia sposobu działania tego zabezpieczenia odpowiadają parametry "F59" - Wybór ochrony przed utykiem oraz "F60" - Poziom ochrony przed utykiem. Pierwszy z nich odpowiada za ustawienie, w jakich przypadkach ochrona przed utykiem jest aktywna, zaś drugi określa prąd aktywujący ochronę przed utykiem.
Wykorzystanie wyjścia wielofunkcyjnego i przekaźnikowego do sygnalizacji błędów
Falowniki serii iC5 zostały wyposażone w dwa wyjścia, które mogą być wykorzystane do sygnalizacji błędów i stanów zagrożenia zarówno falownika jak i silnika. Za funkcję wspomnianych wyjść odpowiadają parametry "I 54" - Określenie funkcji wyjście wielofunkcyjnego MO oraz "I 55" - Określenie funkcji wyjścia przekaźnikowego. Każde z tych wyjść może być ustawione do sygnalizacji określonego błędu lub sytuacji awaryjnej.

Ustawienie parametrów "I 54" lub "I 55" na wartości z poniższej listy skutkuje odpowiednio:
-
Wartość "5" - Błąd OL - Przeciążenie silnika (przekroczenie prądu określonego w parametrze "F 54" po czasie "F 55"),
-
Wartość "6" - Błąd IOL - Przeciążenie falownika,
-
Wartość "7" - Utyk silnika (STALL),
-
Wartość "8" - Zbyt wysokie napięcie - Błąd OV,
-
Wartość "9" - Zbyt niskie napięcie - Błąd LV,
-
Wartość "10" - Przegrzanie falownika - Błąd OH,
-
Wartość "17" - Zadziałanie przekaźnika błędu - ustawianego w parametrze "I 56".
Odpowiednie ustawienie przekaźnika błędu - "I 56" pozwala na sygnalizację za pomocą wyjścia wielofunkcyjnego lub przekaźnikowego, więcej niż jednego stanu awaryjnego. Dla przykładu ustawiając funkcję wyjścia przekaźnikowego "I 55" na wartość "17", zaś wartość parametru "I 56" na "7", to każda sytuacja awaryjna, wystąpienie zbyt niskiego napięcie czy przekroczenie liczby autorestartów będzie skutkowała załączeniem wyjścia przekaźnikowego i sygnalizacją błędu.
