Potrzebujesz Falownik? Zadzwoń. Pomożemy w jego doborze. Tel: 665 470 995
Dodaj swojš firmę do katalogu falowniki24.info.pl

Wydarzenia

 
 
Polecaj portal o przemiennikach częstotliwości - Falowniki24 znajomym
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-130.html
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-115.html
www.sklepfalowniki.pl

Zobacz:

Filmiki o falownikach LG/LS, LENZE, EURA i innych na portalu YouTUBE

Historia Silników Elektrycznych - Pierwszy Silnik

2015.05.12
Historia Silników Elektrycznych - Pierwszy Silnik

Zanim doszło do wyprodukowania pierwszego silnika elektrycznego warto zwrócić uwagę na 3 rzeczy, które zostały odkryte lub wynalezione, bez których silniki nie mogły by powstać. Pierwszą z nich jest wynalezienie baterii (ogniwa galwaicznego) generującego prąd przez Allessandro Voltę w 1800 roku. Ogniwo zostało zbudowane ze srebrnych i cynkowych elektrod oraz elektrolitu w postaci wody morskiej. Drugim bardzo ważnym odkryciem było generowanie pola magnetycznego od prądu elektrcznego przez Hansa Christiana Oersted'a w 1820, a trzecim wynalazenie elektromagnesu w 1825 przez Williama Sturgeon'a.

 

Droga Do Budowy Silnika Elektrycznego

 

Na całym świecie zaczeły się formować instytucje mające na celu wynalezienie silnika elektrycznego. Jednak ciągle sliniki były napędzane jeszcze przez parę. Najpierw wynaleziono pierwszą maszynę obracającą się pod wpływem elektromagnetyzmu przez Peter Barlowa w 1822. Po wielu próbach wynalezienia silnika elektrycznego zakończonych fiaskiem w 1831 roku udało się stworzyć angielskiemu fizykowi i chemikowi maszynę zwaną do dzisiaj (tarczą lub dyskiem Farrada), która była prototypem silnika elektrycznego. Farraday odkrył wtedy zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Urządzenie składa się z dysku wykonanego z przewodnika prądu elektrycznego, umieszczonego w stałym i prostopadłym do płaszczyzny dysku polu magnetycznym wytwarzanym przez magnesy. Podczas obrotu dysku, między środkiem a zewnętrzną częścią dysku powstaje napięcie. Prąd płynący dzięki temu napięciu jest odbierany przez szczotki. Jedne szczotki są podłączone do osi dysku a drugie do jego obwodu. Dysk Faradaya był pierwszą prądnicą prądu stałego, mógł też pracować jako silnik elektryczny prądu stałego.

 

Pierwszy Silnik Elektryczny

 

Jednak pierwszy silnik elektryczny (komutatorowy) zbudował w maju w 1834 fizyk i elektrotechnik niemiecki Moritz Herman Jacobi i zastosował go w łódce. Udoskonalona przez jego samego przez 4 lata wersja mogła przewieźć przez rzekę 14 osób na drugą stronę rzeki.  W tym samym czasie inny amerykański konstruktor Thmoas Davenport stworzył obrotowy silnik elektryczny, który w roku 1837 opatentował. Pomimo wszelki starań tamtejsze silniki nie przypominały dzisiejszych silników.

 

Początki Silników 3-Fazowych

 

Trójfazowe silniki prądu przemiennego zostały wynalezione w latach 1885-1889. Ciężko określić kto pierwszy zbudował tego rodzaju silnik. Pracowali nad nimi Nikola Tesla, Galileo Ferraris, Charles Schenk Bradley, Mikhail Dolivo-Dobrovolsky i Jonas Wenström. Nikola Tesla zbudował 3 rodzaje silnika 2-fazowego czterokomutatorowego: z 4-biegunowym wirnikiem: bez wbudzenia uzwojeń, kolejny z ze wbudzeniem uzwojeń przez indukcję samoczynną, oraz synchroniczny z zasilaniem stałym podawanym na uzwojenie wirnika. Na doświadczeniach Tesli Galileo Ferraris zbudował pierwszy silnik indukcyjny. Natomiast trójfazowy silnik sychroniczny zbudował  Friedrich August Haselwander w roku 1887 używany dzisiaj powszechnie w robotach i elektrycznych samochodach jednak opatentowanie go się nie powiodło. \

 

Charles Schenk Bradley pracował nad generatorami 2 i 3-fazowymi z powodzeniem, aczkolwiek nigdy nie zastosował ich w praktyce. Dopiero Mikhail Dolivo-Dobrovolsky dzięki pracy Tesli i Ferrarisa opracował 3-fazowy silnik, który jest używany do dzisiaj. Z kolei Jonas Wenström opisał wszystkie elementy systemów 3-fazowych i zbudował w 1890 roku pierwszy generator 3-fazowy zastosowany w Szwecji przesyłający napięcie na odcinku 13 km. W 1889 roku Mikhail Dolivo-Dobrovolsky skonstruował transformator 3-fazowy. Od tego czasu zaczeła się ogólnoświatowa ekspansja 3-fazowych silników.

 

Pierwsza Na Świecie Linia Wysokiego Napięcia

 

Po wynalezieniu transformatora 3-fazowego nastąpił rozwkit elektroenergetyki Pod przewodnictwem Mikhail Dolivo-Dobrovolsky'ego szefa AEG i Charles E.L. Brown'a szefa firmy Maschinenfabrik Oerlikon niemiecki koncern elektrotechniczny AEG w roku 1891 utworzył pierwszą na świecie 3-fazową linie wysokiego napięcia o długości ponad 175 km z Lauffen do Frankfurtu o sprawności przesyłu rzędu 96 %, którą można było przesłać napięcie do 25 kV oraz moc do 220 kW.

 

Zobacz Również

 

Polecamy filmiki na yutube prezentujące stare zabytkowe silniki z kolekcji firmy ZAWEX :

 


 

 

Galeria Zdjęć

 

Zdjęcia przedstawiające stare silniki elektryczne:

 

 

 

 

Wydarzenia

 
 
Polecaj portal o przemiennikach częstotliwości - Falowniki24 znajomym
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-130.html
www.sklepfalowniki.pl
www.falowniki24.info.pl/artykuly/art-115.html

Zobacz:

Filmiki o falownikach LG/LS, LENZE, EURA i innych na portalu YouTUBE
P.H.U. ZAWEX

Polecamy

sklepfalowniki.pl/falowniki-sanyu.html
sklepfalowniki.pl/falowniki-lg-m100.html
sklepfalowniki.pl/promocjafalownikow,3.html
www.zawex.pl/?p=p_9&sName=falowniki-lg
www.falowniki24.info.pl/szukaj-firmy
Jakich informacji będziesz szukał na falowniki24.info.pl?



Zobacz wyniki

Polecane strony:

Zadzwoń do nas!
17 855 51 28
Chcesz być
na bieżąco?
ABB    ACTIMAX    APATOR CONTROL    BERGES    CONTRPL TECHNIQUES    DANFOS    DELTA ELECTRONICS    ENEL    EURA Drives    FUJI    GE    HITACHI    HYUNDAY    INNE    INVERTEK DRIVES    KEB    LENZE    LOVATO    LUST    MITSUBISHI    MOELLER    NAIS    NORD    OMRON    pDRIVE    POWTRAN    SANTERNO    SCHNEIDER    SEW    TECO    TOSHIBA    TOYO DENKI    TWERD    VACON    YASKAWA    ZIEHL-ABEGG    LG/LS Industrial Systems    SIMENS   
©2012 P.H.U. ZAWEX, Krasne 830A, 36-007 KRASNE